Rozelle Yard (žst)

Nákladová stanice Rozelle Yard sloužila od roku 1922 do roku 2009 pro dopravu materiálu na přístavní vlečky poloostrova Glebe Island a elektrárny White Power Station.
Nákladová stanice Rozelle Yard sloužila od roku 1922 do roku 2009 pro dopravu materiálu na přístavní vlečky poloostrova Glebe Island a elektrárny White Power Station.
Název stanice: Rozelle Yard
Číslo stanice:
Zkratka:
Kilometrická poloha:
Provozní obvod: Sydney
Provozovatel:
Trať: nákladová spojka Rozelle – Darling Harbour (Wardell Road Junction – Central Goods Junction)
Předchozí stanice: Balmain Road Junction
Následující stanice: White Bay

Rozelle Yard je opuštěné nákladové nádraží umístěné západně od centra Sydney v hustě osídlené aglomeraci nedaleko ústí potoka Whites Creek do západního cípu zátoky Rozelle Bay. Nádraží, které bylo součástí nákladové spojky Rozelle – Darling Harbour v minulosti sloužilo zejména pro dopravu uhlí do elektrárny White Bay Power Station a pro obsluhu přístavních vleček na poloostrově Glebe Island.

Historie

Spojovací nákladová trať vedoucí ze stanice Wardell Road Junction přes východní průmyslová předměstí Sydney do přístavu Darling Harbour a dále na hlavní nádraží Central Goods Junction byla postavena v roce 1922 a propojila již existující železnici Main Western railway line ze Sydney přes Parramatu až do 825 km vzdáleného města Bourke (vystavěna 1855, odbočná stanice Wardell Road Junction pak 1916) s hlavním nádražím Central Station (původně od roku 1855 koncová stanice Redfern na dráze do Granvillu, do které byly později zaústěny všechny další železniční tratě ve městě).

Z této spojovací trati v dopravně Balmain Road Junction odbočovala přístavní dráha do nákladového nádraží Rozelle Yard, které sloužlo mimo několika menších vleček do skladů zejména pro obsluhu sítě přístavních vleček a vlečku elektrárny White Bay Power Station. Nádraží bylo uvedeno do provozu v roce 1922 a s postupným dokončením vleček, které plůvodně tvořily smyčku v přístavech okolo poloostrova Glebe Bay začalo sloužit pro vlaky převážející především uhlí a pšenici.

Během 2. světové války byl poloostrov Glebe Bay z větší části zabrán armádou, která hojně využívala nádraží a vlečky zejména pro přísun zásob (opět pšenice do sýpek v přístavu) - ve 40. letech 20. století dosahoval provoz až 40 nákladních vlaků denně. S rozvojem silniční dopravy nnicméně od války provoz ve stanici upadal až do roku 1990, kdy byl zcela vyloučen úsek z odbočující stanice Balmain Road Junction do přístavu Darling Harbour v souvislosti s výstavbou nových nákladních železničních průtahů a seřazovacího nádraží v Enfieldu), které měly oddělit osobní a nákladní dopravu a odlehčit přetíženému železničnímu uzlu. Tento úsek byl o 10 let později v roce 2000 přestavěn na městskou dráhu sydneyské vlakotramvaje.

Dnešní zastávka vlakotramvaje Rozelle Bay na bývalé spojovací dráze Rozelle – Darling Harbour je nejblíže k původní dopravně Balmain Road Junction, kde odbočovala trať do nákladové stanice Rozelle Yard.
Dnešní zastávka vlakotramvaje Rozelle Bay na bývalé spojovací dráze Rozelle – Darling Harbour je nejblíže k původní dopravně Balmain Road Junction, kde odbočovala trať do nákladové stanice Rozelle Yard.

Stanice se tak ocitla na slepé trati z Wardell Road Junction do přístavu, jehož činnost byla postupně utlumována, mj. protože se ocitl uvnitř rozrůstajícího se velkoměsta, kde nákladní lodní doprava způsobovala komplikace. Poslední používaná vlečka do mlýna na Summer Hill byla uzavřena v roce 2009 a nádraží pak sloužilo pouze pro odstavování nevyužívaných železničních vozů. V souvislosti s prodloužením trasy vlakotramvaje do Dulwich Hill v roce 2010 byla pak stanice definitivně uzavřena, nákladní doprava zrušena a vlečky sneseny.

Popis

Od roku 2010 je nákladní železniční stanice Rozelle Yard mimo provoz a čeká na svůj další osud. V kolejišti mezitím začala rychle rašit bujná australská vegetace, které se v přímořském klimatu dobře daří a nový lesík částečně slouží k ubytování místním bezdomovcům. Vlečky do elektrárny a do přístavu byly z větší části vytrhány a zrušeny, nicméně na místech, která dopodud neprošla rekonstrukcí, lze v roce 2015 stále nalézt pozůstatky někdejší husté železniční sítě poloostrova Glebe Island. Areál stanice je uzavřen plotem a původní skladištní budovy jsou pronajímány k drobnému podnikání. Vzhledem k celkové zanedbanosti nicméně není problém se do stanice dostat a prožít si esenci někdejší průmyslové slávy největšího australského města a přístavu.

Katastrální mapa stanice Rozelle Yard.
Katastrální mapa stanice Rozelle Yard.
Letecký snímek stanice Rozelle Yard z roku 1943, kdy byla v největším provozním zatížení.
Letecký snímek stanice Rozelle Yard z roku 1943, kdy byla v největším provozním zatížení.
Letecký snímek stanice Rozelle Yard z roku 2015 již s bujnou vegetací.
Letecký snímek stanice Rozelle Yard z roku 2015 již s bujnou vegetací.
Zarostlé kolejiště je oázou pustiny ve velkoměstě, která hostí divoká zvířata i tábor bezdomovců.
Zarostlé kolejiště je oázou pustiny ve velkoměstě, která hostí divoká zvířata i tábor bezdomovců.
Severní zhlaví stanice Rozelle Yard.
Severní zhlaví stanice Rozelle Yard.
Dvojkolejná trať pokračující směrem k bývalé nákladní stanici White Bay se zrušenou odbočkou severní větve přístavní vlečky na Glebe Island.
Dvojkolejná trať pokračující směrem k bývalé nákladní stanici White Bay se zrušenou odbočkou severní větve přístavní vlečky na Glebe Island.
Uzavřená elektrárna White Bay Power Station čeká na vybudování průmyslové expozice.
Uzavřená elektrárna White Bay Power Station čeká na vybudování průmyslové expozice.
Také uvnitř elektrárny existovala menší síť železničních vleček.
Také uvnitř elektrárny existovala menší síť železničních vleček.
Pohled na jedno ze sil na pšenici na poloostrově Glebe Island, napojených původně na přístavní vlečky. V popředí původní (silniční) otočný most sloužící do roku 1995.
Pohled na jedno ze sil na pšenici na poloostrově Glebe Island, napojených původně na přístavní vlečky. V popředí původní (silniční) otočný most sloužící do roku 1995.

Zdroje

  1. NSWRail.net: Rozelle - Darling Harbour Goods Line. Dostupné z http://www.nswrail.net/lines/show.php?name=NSW:wardell_road_central.
  2. Australia for Everyone, Sydney: Lost Railways: metropolitan Goods Line. Dostupné z http://www.visitsydneyaustralia.com.au/lost-rail-rozelle.html.
  3. Railpage.au: Rozelle yard, or what's left of it. And what it was like back then. Dostupné z https://www.railpage.com.au/f-t11380653.htm.
 
Článek ze dne 14. 10. 2016 byl naposledy upraven dne 14. 10. 2016 a zobrazen celkem 12671×, naposledy dne 2. 5. 2024 v 18:17.
 
 

Články související s tématem Rozelle Yard (žst)

Zpět | Nahoru

Cement Hranice (samostatné kolejiště vlečky)
Seznam železničních zastávek a stanic
Seznam všech železničních zastávek a stanic na světě bude vznikat ještě hodně dlouho. Do té doby je k dispozici alespoň seznam českých železničních zastávek a …

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:
 
Citace: Kalina, J., Horáková, D., Kuchař, J., Správným směrem [online]. Jiří Kalina, 2014 [cit. 2024-05-02]
Dostupné z: http://spravnym.smerem.cz/Tema/Rozelle%20Yard%20(%C5%BEst).
 
Desktopová verze | Mobilní verze